التخطي إلى المحتوى

اعتذر الشاعر الغنائي والمؤلف أيمن بهجت قمر، لصديق والده المقرب سمير الذي استعان باسمه في فيلمه “سمير أبو النيل”.
ونشر أيمن في منشور عبر حسابه الرسمي بـ”فيس بوك” منشور قال فيه: “أنا عندي عاده أخدتها من والدي ومن مؤلفين كتير الاستعانه بأسماء صحابهم الغير مشهورين في الأفلام وعملتها كتير في ابن القنصل، وإكس لارج، وأسف على الازعاج، ومن 30 سنه.. إلخ إلخ”.
واستمر قمر: “حتى فيلم سمير أبو النيل مسميه على اسم عم سمير أبو النيل صديق والدي وكان راجل جميل ولطيف ومن أطيب الناس وكان وفيّ جدًا لوالدي وأنا حبيت أأرخ إسمه من محبتي له”.

وتابع: “واتكلمت قبل كده في برامج وقلت الكلام ده ووضحته.. بس امبارح اكتشفت أن الموضوع ده مضايق أسرته واللي ما أقبلوش على أسرتي ما اقبلوش على غيري ودول اخواتي وبينا كل خير وتقدير وعشرة عشان كده بعتذر لهم لو اسم الفيلم أو الشخصيه ضايقهتم”.
الشاعر أيمن بهجت قمر
واضاف بهجت قمر: “هو طبعًا تشابه في الاسم فقط يعني مش بنشخصه ومالوش أي علاقة بيه لا في التفاصيل اللي في الفيلم ولا بالشخوص اللي حواليه زي أخوه أو أهله ولا دي أساميهم والفيلم أساسًا بيدور في فترة مابعد ثورة 200 وكان عم سمير متوفي من قبلها بكذا سنة”.

وختم بهجدت منشوره موجهًا اعتذار لأسرة الراحل قائلًا: “يعز عليا أن الموضوع ده يكون مضايقهم وحقهم على راسي كمان وهبطل اعمل كده لو الموضوع حساس’برغم سعادتي الكبيره وانا شايف اسم عم سمير على الافيشات في الشوارع”.
وعُرض فيلم “سمير أبو النيل” في 2013، وهو للفنان أحمد مكي، وشارك فيه عدد كبير من الفنانين ومنهم بدرية طلبة ودينا الشربيني وغيرهم، وهو من إخراج عمرو عرفة.

المصدر : القاهرة 24